MNTR TR 14035 Mašinski fakultet Univerziteta u Beogradu, Katedra za proizvodno mašinstvo, Kraljice Marije 16, 11120 Beograd

Struktura projekta ->

Edukacioni aspekti i diseminacija rezultata projekta:


Univerzitet se trenutno nalazi u procesu reforme, očekujući odgovarajuće mesto na budućoj rang listi evropskih univerziteta. Domaća industrija i privreda imaju druge specifične probleme u procesu tranzicije sa dekompozicijom velikih sistema na mala i srednja preduzeća. Izgleda da univerzitet i industrija imaju i neke zajedničke probleme – nedostatak kontinualnog razvojnog poslovanja na duži period. Ovaj projekt ima ambicije da nađe optimalna rešenja za predstojeću saradnju univerziteta i industrije, uzimajući u obzir integracione procese u Evropi prema dokumentu Bolonjske deklaracije. Za budući integrisani zajednički prostor za visoko obrazovanje (EHEA – European Higher Education Area) i istraživanje (ERA – European Research Area), univerziteti treba da pripreme industriju za predloge zajedničkih projekata programa FP7 koje finansira Evropska unija. Bergenski kominike kao izlazni dokument sa Ministarskog sastanka Evrope ističe [34] značaj visokog obrazovanja u daljem unapređenju istraživanja, kao i značaj istraživanja u podržavanju visokog obrazovanja za ekonomski i kulturni razvoj evropskog društva i njegovu socijalnu koheziju. Takođe je istaknuto da napori za izvođenje strukturnih promena i poboljšanje kvaliteta nastave ne bi trebalo da umanje napore da se intenziviraju inovacione i istraživačke aktivnosti. Zato je istaknut poseban značaj istraživanja i treninga za potrebe istraživanja radi održavanja kvaliteta i unapređenja konkurentnosti i atraktivnosti obrazovnog prostora (EHEA). Gledajući perspektivu dobijanja boljih rezultata, prepoznata je potreba poboljšanja nivoa sinergije između sektora visokog obrazovanja i drugih sektora istraživanja u svim evropskim zemljama, kao i između obrazovnog prostora i istraživačkog prostora Evrope. Okvir politike EUA (European University Association) asocijacije univerziteta Evrope za izgradnju društva zasnovanog na znanju kroz visoko obrazovanja i istraživanje [35, 36] takođe ističe važne ciljeve. Univerziteti treba da demonstriraju neraskidivu vezu u primeni Bolonjskog procesa i usaglašavanju istraživačkih i inovacionih ciljeva Lisabonskog dokumenta. Ova dva sadržaja politike razvoja treba da se posmatraju zajedno da bi bili uspešni za dugoročniji period. Prepoznavanje zajedništva sadržaja istraživanja i visokog obrazovanja treba da utiče na nova razmišljanja o ulozi i relacijama Vlade sa univerzitetom. Vlade treba da istaknu poverenje i jačanje, obezbeđujući podsticaj radi podrške i upravljanja sektora visokog obrazovanja time što će se koncentrisati radije na nadgledanje nego na regulativnu ulogu. Važnost investiranja u obrazovanje, inovacione procese i istraživanje radi ostvarenja Lisabonskih ciljeva  i centralne uloge univerziteta znače da je potrebna politika razgovora između univerziteta i nacionalnih autoriteta koja treba da se sprovede treninzima koji unapređuju znanje kroz originalna istraživanja. Integrisani sistemi obezbeđenja kvaliteta i industrije i univerziteta imaju važnu integracionu ulogu u relaciji Univerzitet - Industrija koja doprinosi uspostavljanju poslovne i informaciono-komunikacione veze akademskih institucija sa poslovnim okruženjem (industrija ili privreda) [37]. Univerzitet i industrija / privreda predstavljaju važno poslovno okruženje jedno drugom, ali u međusobnoj saradnji imaju i zajedničko poslovno okruženje – svetsko tržište proizvoda i usluga. Zato je od posebne važnosti da se definiše model zajedničke poslovne izvrsnosti, uključujući i ALUMNI asocijaciju [38, 39]. Univerziteti treba da pripreme domaću industriju za integracione procese Evrope definisane Bolonjskom deklaracijom, pa je saradnja u zajedničkom EHEA+ERA prostoru Evrope neophodnost ovog trenutka tehnološkog razvoja Srbije. 

 
©2009 Mašinski fakultet Univerziteta u Beogradu